Google PageRank CheckerOp 2 augustus 2012 is er weer een pagerank update geweest. De laatst pagerank update vond plaats op 3 mei jongstleden samen met met tal van andere updates zoals de Penguin Update en Panda Update. De Pagerank Update is minder ingrijpend en vindt zo ongeveer elke 3-4 maanden plaats.

Hoe krijg ik een hogere Pagerank?

De pagerank is een soort rapportcijfer dat Google aan websites toekent. Kort door de bocht komt Pagerank tot stand door te linken naar je website vanuit andere websites. Hoe meer links, bij voorkeur met zelf ook een hoge Pagerank, hoe hoger de pagerank van jouw website.

Wat heb ik aan een hogere Pagerank?

In principe hoeft de positie van je website in Google niet te veranderen. Dus een hogere Pagerank betekent niet een hogere positie van je website in Google. Het betekent alleen dat er veel (kwaliteits)links naar jouw website wijzen en je website dus relevanter wordt. Heb je een na de Pagarank update dus een hogere Pagerank dan ben je goed bezig geweest met linkbuilding.

Kan mijn website stijgen in Google na een Pagerank Update?

Alhoewel een hogere Pagerank van je website niet direct invloed heeft op de positie van je website, kan de pagerank update wel indirect invloed hebben. Als websites die naar jouw website linken allemaal een hogere Pagerank hebben gekregen, dan kan dat wel degelijk een positieve invloed hebben op de positie van je website. De kwaliteit van je links is toegenomen, en dat wordt vaak beloond met een hogere positie.

Moet ik dan gewoon veel linkjes verzamelen?

Zo eenvoudig is dat helaas niet. Op het moment dat je teveel, te snel, op dezelfde manier naar dezelfde pagina linked, kan je zelfs te maken krijgen met een Penguin Drop: je website daalt in Google door linkspam.

Vind je dit artikel leuk, wil je het liken op Facebook of Tweeten of sharen via Linkedin of Google Plus?

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.