Is je website gezakt op of na 25 april 2012 zonder dat je wat hebt aangepast aan je website, dan is dat zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de Penguin Update. Op die datum heeft Google haar zoekmachine algoritme aangepast wat veroorzaakt dat sommige sites zakken in de zoekmachine resultaten en sommige websites stijgen. Google voert regelmatig wijzigingen door in haar algoritme om ervoor te zorgen dat de zoekmachine de beste resultaten blijft weergeven. In deze update pakt Google de zogenaamde overoptimalisatie van websites aan.

Wanneer is jouw site overgeoptimaliseerd?

Uiteraard is de werkelijkheid een stuk gecompliceerder, maar met behulp van de onderstaande opsomming, kan je redelijk goed vaststellen of jouw website overgeoptimaliseerd is of niet. De volgende factoren tellen zwaar mee na de Penguin Update:

penguin herstelactiesOm de keyword density te meten zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar. Een aantal daarvan vind je op deze pagina. Met keywordstuffing wordt bedoeld dat je website of pagina overdreven veel de zoekterm waarop je wil gevonden worden bevat. Bijvoorbeeld overmatig gebruik van deze zoekterm in de paginatitel, tekst en H1, H2 en H3 kopteksten boven de tekst. Als je website en de zoekterm waarop je wil worden gevonden 100% overeenkomen, zogenaamde EDM (Exact Domain Match), draag dan wel zorg voor goede content anders wordt EDM gezien als spam. Met duplicated of slechte content wordt bedoeld dat je website inhoud bevat die overduidelijk is gekopieerd of niet interessant is. Onnatuurlijke links zijn te veel links met exact dezelfde linktekst of anchortekst als de zoekterm waarop je gevonden wil worden. Datzelfde geldt voor links binnen je eigen website. Google verbiedt het kopen of ruilen van links. Als je veel links hebt naar je websites met een obscuur imago, dan leidt tot onherroepelijk tot lagere rankings. Veel websites bevatten tot slot veel links onderin de website, zogenaamde footerlinks, met exact dezelfde zoektermen als waarop de website gevonden zou moeten worden. Ook deze links zijn duidelijk bedoeld voor de zoekmachines en zijn een indicatie voor Google dat de website te sterk geoptimaliseerd is.

Wat moet je doen als je website overgeoptimaliseerd is?

Als je de rankings van je website wilt herstellen, dan is dat mogelijk. Welke stappen moet je doorlopen om je website te deoptimaliseren?

Aanpassen van je eigen website

Zorg er als eerste voor dat je eigen huis op orde is. Pas dus als volgt je website aan:

Wij maken gebruik van de plugin van SeoQuake die gratis eenvoudig te downloaden is. Om snel te checken of jouw content gekopieerd is kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Copyscape.

Aanpassen van je linkprofiel

Links naar je website vormen een stoor stemmen. Hoe meer stemmen met een zoekterm, hoe belangrijker je website voor die zoekterm wordt. Daarbij vindt Google het sinds de Penguin update onnatuurlijk, als alle links met dezelfde zoekterm naar jouw website linken en allemaal naar de homepage en bovenmatig veel afkomen van forums of van websites die verdacht zijn deel uit te maken van een link netwerk. Om een natuurlijker linkprofiel te verkrijgen, kun je het volgende ondernemen:

Hoelang duurt het voordat je website weer gaat stijgen?

Omdat het een algoritme verandering is, zou je een herstel vrij snel moeten kunnen zien. Links naar jouw website worden vrijwel onmiddellijk opgemerkt. Aanpassingen van je website dragen pas als bij als je pagina of website opnieuw is geïndexeerd. Wij raden echter wel aan de aanpassingen geleidelijk door te voeren. Aanpassing van je linkprofiel bijvoorbeeld door een paar duizend nieuwe links met een variatie aan anchorteksten kan opnieuw als linkspam worden gezien. Geduld is dus de juiste leidraad en pas je website week voor week aan.

Wat kan je nog meer doen?

Google heeft richtlijnen opgesteld waaraan je website moet voldoen. Deze kan je hier bekijken. Voldoet je website niet aan een of meerdere van deze onderdelen, pas deze dan aan. Voldoet jouw website aan alle criteria en ben je van mening dat je website niet overgeoptimaliseerd is, dan kun je altijd het feedbackformulier invullen dat Google hiervoor online heeft gezet. Een reactie van Google is echter onwaarschijnlijk. Het beste advies: Volg ons op twitter als u op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen van Penguin.

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.